اسلام رهبرزندگى -قسمت پنجم

اسلام رهبرزندگى -قسمت پنجم

 

اسلام رهبرزندگى                                قسمت پنجم    
 
 استاد محمد محقق بلخی
 
 1-4 دين بعنوان شكل سوم قانون تاريخى:
 دين بمعناى تسليم شدن همه موجودات جهان هستى در برابر فرمانهاى الهى يا حاكميت "قوانين تكوينى" در جهان ماده وحاكميت "احكام وقوانين تشريعنى" درجامعه انسانى است كه از طريق پيامبران الهى ابلاغ مى‏شود، اما فرمان وقانون ديگرى هم داريم كه بايد بنداى آن گوشداد وتسليم‏آن هم شد وآن قانون فطرتست. شهيد صدر دين رابعنوان شكل سوم قانون تاريخى ميداند ومى نويسد: شكل قانون تاريخى كه قران در شناسندن آن اهتمام بليغ فرموده همان شكل گرايش‏ها وكششهاى فطريست كه هرچند قاطعيت قوانين را ندارد وميتوان با آن به مبارزه در آمد ولى دير يا زود حاكميت خود را ظاهر ميسازد ( [1] )
شهيد در اين رابطه مثالى از مخالفت با قوانين ازدواج ذكر مى‏كند وميگويد: ميشود ازدواج را ترك نمود ولى ترك آن در دراز مدت پيامدهاى تكاندهنده‏ى براى فرد وجامعه خواهد داشت.
 به عقيده علامه طباطبايى، نیز،رابطه تكوين واعتبار آن قدر قوى است كه اگر آن تكوين به صورت اعتبار در بیايد، ميشود مقررات دين، واگر مقررات اعتبارى به صورت تكوين درايد ميشود فطرت وحقيقت انسان.[2]
 بنابراین،"دین" تلطیف شده خلقت وتکوین خواهدبود که به صورت الفاظ ومفاهیم رخ نمود وطبعا فطرى بودن پديده دين عينيت پيدا ميكند.
 قران كريم از دين، به فطرت، كه در لغت به معناى آفرينش خاص است، ياد ميكند، كه فطرت ميشود آفرينش خاص. اين آفريده خاص ميتواند شبيه عقل، روح و يا نفس انسان، و همطراز، با تراوشات آن كه نيز فطرى اند، در بعد ادراكى واحساسى باشد. تراوشات روح و عقل و يانياز فطرى و همسنخ باآن...
 1-5ديدگاه شهيد در باره اسلام، رهبر زندگى :
 ديدگاه‏هاى شهيد صدر در مورد اسلام و زندگى تحت عناوين زير قابل بررسى است:
 تسليم وتن سپارى همگانى جهت اجراى مجموعه احكام اسلامى
 ضرورت شناخت عميق اسلام
 پويايى و معنا دارى اسلام،
 فلسفه و ضروت تنظيم حيات اجتماعى براساس دين :
 ضرورت حكومت ازنگاه شهيد صدر:
 ضرورت نظام اسلامى
 تسليم وتن سپارى همگانى جهت اجراى مجموعه احكام اجتماعى سياسى اسلام:
 نخست به يك بر داشت جالب قرانى از شهيد درمورد اهميت پايبندى به اسلام، پس باور وایمان، به آن اشاره مى‏كنيم ايشان ذيل آيه :
 «يايهااللذين آمنوا ادخلوا فى السلم كافة و لا تتبعوا خطوات الشيطان انه لكم عدو مبين»بقره،208
 بحثى دارد كه برداشت عميق و نوينى از اهميت دولت و حكومت باديد گاه تربيتى و نظام‏مند بودن سامانه سياسى اسلام،ارائه مى‏كند. وى تسليم بودن در برابر تمام اوامر و نواهى پروردگار را شرط مسلمان بودن معرفى مى‏كند وچنین مى نویسد: "سلم" يكى به معناى صلح و به معناى عقيده و ايمان آمده، ولى معناى ديگر" سلم" تسليم بودن به صورت كامل و در تمام امور، در برابر پروردگار ميباشد. ازاين جهت كلمه سلم در اين جا به معناى صلح نمى‏باشد مگر مجازا. شهيد، در تحليل اين آيه مى‏گويد: "تسليم شدن" در اين جا تسليم فردى و بريده از ساير مسلمين در برابر خدانيست، بلكه منظور تسليم و وارد شدن همه، زير پرچم اسلام است. مراد از تسليم شدن ايجاد كيان و سيستم، در سايه يك رهبرى و پزيرش حاكميت عملى و همه جانبه دين و رهبرى دينى و بدست گرفتن زمام امور جامعه بشرى و اقامه قانون و دعوت انسانها در پر تو حيات الهى است و با وجود موجوديت حاكميت ديگر و ياتعدد سلطه، تسليم واقعى در برابر خدا، معناندارد. پس دخول در سلم، تسليم كامل و همه جانبه فكرى، قلبى و عملى همه افراد و دسته ها، در سايه تمام اسلام است. اسلام منسجم وداراى پايگاه مركزى و قدرت واحد، كه جامعه را از هر انحراف و بيراهه روى، حفظ كند. و در غير اين صورت، تسليم واقعى، معنا ندارد و گرنه همه در تمدن سود پرستانه مادى ذوب خواهندشد. [3]
آية الله صدر در بحث ديگرى بااشاره به روايت بسيار جالبى كه باز هم ناظر به ديد گاه تربيتى اوست، مى‏نويسد: اَوَّلُ ما يَتَعَطَّلُ مِنَ الاِسلامِ هُوَ الحُكمُ بما اَنزَلَ اللّه سُبحانَهُ و تَعالى، و ما آخرُ ما يَتَعَطَّلُ مِنَ الاِسلامِ هُوَ الصَّلاةُ(سال پى از پيامبر نوشته شهيد سيد محمد باقر صدر، ص 41و (42تعطيل پشت سرهم فرمان‏هاى الهى، چيزى براى اسلام باقى نخواهد ماند.
 


[1] -سيد محمد باقر الصدر، انسان مسوول وتاريخ ساز، ترجمه محمد مهدى فولادوند، ص 52و 53تهران چاپ.. انتشارات بنياد قران
[2] - علامه،در تعریف ایمان؛ چنین می نویسد:"ایمان" ازریشه "امن" ومعنای اصلی آن امنیت دادن است؛به این دلیل که مومن درپرتو ایمان خویش ،میتواند باورهای خویش را ازگزند شک ووتردید درامان نگاه دارد.
ایمان، عبارت است از اذعان وتصدیق به چیزی؛ باالتزام بلوازم آن.
به نظر علامه طباطبایی، ایمان عقد وحالت قلبی است که برای مومن امنیت می آورد..این یقین میتواند برخاسته از علم حصولی یا شهودی وحضوری باشد.لذامتعلق ایمان یک امرعینی حقیقی است که لزوما از حقانیت برخوردارست..
 ایمان یکی است ولی ماهیت تشکیکی دارد، محمد حسین الطباطبائی،تفسیر المیزان، ذیل آیه "قد افلح المؤمنون"
[3] -سيد محمد باقر الصدر، رسالتناص 85 -83چاپ نجف.

 

کانال مهدوی و مذهبی

Get our toolbar!
کمپین وبلاگ نویسی امام علی النقی (علیه السلام)‍‍‍
مولامهدی گل یاس


:: موضوعات مرتبط: دینی , ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : حقیقت
تاریخ :
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: